In de onderbouw doen kinderen veel ervaringen op door het werken met bouw- en constructiemateriaal, het spelen met spelmateriaal (zowel binnen als buiten) en het spelen in bijvoorbeeld de poppenhoek. Al spelend en werkend leren ze samen te werken en rekening te houden met elkaar.
Door het werken met zintuiglijk montessorimateriaal, leren ze zintuiglijke ervaringen te benoemen, te ordenen en te verfijnen. Er is materiaal om kleuren en vormen te leren herkennen en te benoemen; tevens is er materiaal voor de fijne motoriek. Er wordt in de onderbouw ook gewerkt aan de cognitieve ontwikkeling: de basisbeginselen van het lezen (met de letters, letterdozen, leeswerkjes), voorbereidend schrijven, tellen en rekenen met het kralenmateriaal en de rekenstokken.
Via individuele lesjes en groepsactiviteiten wordt er wekelijks aan de basisvaardigheden taal, de basisbeginselen van het lezen en (voorbereidend) rekenen gewerkt. Kinderen vinden het ook fijn om te werken met huishoudelijk materiaal en leren zo zorg voor de omgeving te dragen. De aankleedrekken bevorderen de zelfstandigheid bij het aan- en uitkleden.
Voor de ouders van startende kleuters hebben we een informatieboekje gemaakt. In dit boekje vindt u vooral veel praktische informatie. Heeft u na het lezen nog vragen of behoefte aan meer informatie, maak dan een afspraak met de (toekomstige) leerkracht van uw kind of neem contact op met school. Er is ook een Engelse versie beschikbaar (an English version is also available).
In de midden-, tussen- en bovenbouw is er veel aandacht voor de basisvaardigheden: lezen, schrijven, taal, rekenen en burgerschap. Voor rekenen en spelling worden er groepslessen gegeven.
Kinderen waarvan de leerkracht aan de hand van het gemaakte werk kan opmaken dat zij de leerstof al beheersen, hoeven niet aan de groepslessen mee te doen en kunnen zelfstandig aan het werk. Kinderen die nog wat extra aandacht nodig hebben, krijgen na de groepsles nog extra uitleg tijdens de individuele werkles.
In alle groepen wordt naast het montessorimateriaal ook gewerkt met ander oefenmateriaal, bijvoorbeeld met computerprogramma’s (spelling, geautomatiseerd optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, taalstimulering en muishantering).
In de schoolgids staat alle informatie over de school, de leerkrachten en het Montessori onderwijs. Heel veel van deze informatie vindt u ook op deze website.
In het colofon staat de juiste versie van de schoolgids vermeld.