Een openbare school brengt kinderen bij elkaar met verschillende culturele achtergronden. Vanuit het verleden is onze cultuur sterk bepaald door het christendom en humanisme. Inmiddels zijn er ook veel leerlingen met een islamitische achtergrond. De Jan Prins wil bijdragen aan wederzijds respect en begrip.
Het volgen van de lessen levensbeschouwing is niet verplicht en worden door de kinderen gevolgd binnen de normale schooltijd. Een vakleerkracht verzorgt één keer per week 45 minuten levensbeschouwing. De ouders kiezen zelf voor de levensbeschouwelijke richting.
De basis van HVO is het humanisme. Bij HVO is het belangrijk dat iedereen de vrijheid heeft om een mening ergens over te hebben en keuzes kan maken. Het kind legt wel steeds aan zichzelf en anderen uit waarom het deze mening heeft of een bepaalde keuze maakt. Misschien is het dan zelfs zo dat het kind zijn mening of keuze verandert, want ook die vrijheid heeft het.
Grote en kleine mensen stellen vragen. Sommige zijn niet alledaags en raken levensthema’s zoals liefde, dood, identiteit, natuur, geloof, goed en kwaad, mooi en lelijk. We noemen ze ook wel levensvragen; je hebt er niet zo één twee, drie een antwoord op. Levensvragen gaan over wat je écht belangrijke waarden in het leven vindt. In de lessen HVO onderzoeken kinderen deze en andere vragen op een interactieve, speelse en creatieve wijze.
Wilt u nog meer weten… kijk eens rond op de site www.hvo.nl
Tijdens de lessen maken de kinderen kennis met de verhalen uit de Bijbel. Zo komen kinderen bijvoorbeeld te weten waar de christelijke feesten vandaan komen. Omdat de Bijbel zo’n grote invloed heeft (gehad) op onze cultuur, leren de kinderen door de diverse verhalen de achtergronden hiervan te begrijpen. Het gaat er daarbij om dat de kinderen leren om kritisch na te denken en hun eigen mening te vormen. Zo krijgen ook christelijke waarden en normen inhoud.
In deze lessen is er aandacht voor de bronnen van de islam, zoals de Koran. Ook de beginselen van de ‘vijf zuilen’ en de gebruiken, bijvoorbeeld de verschillende feesten, komen aan bod. Bewust wordt getracht een verband te leggen tussen de theorie van de islam en de dagelijkse praktijk. Het doel is om de leerlingen te helpen zich te ontwikkelen tot zelfstandig denkende mensen, die openstaan en respect hebben voor andersdenkenden en gelovigen, zonder daarbij de eigen identiteit te verliezen.
In de schoolgids staat alle informatie over de school, de leerkrachten en het Montessori onderwijs. Heel veel van deze informatie vindt u ook op deze website.
In het colofon staat de juiste versie van de schoolgids vermeld.